مجله شماره 50
اخبار
برنامه این هفته سینما صدا درباره منتقدان و نقدنویسی خواهد بود؛ بالاخره فرزاد حسنی به تهمینه میلانی پاسخ داد سردبير و مجري كارشناس برنامه راديويي «سينما صدا» گفت: «خانم ميلاني يك از سينماگران برجسته، توانا و صاحب سبك سينماي ايران است كه آثارشان هم گواه بر شناخت دقيقشان از سينماست.» فرزاد حسني در پي اظهارات اخير تهمينه ميلاني در جمع دانشجويان دانشگاه شريف، درپاسخ به دانشجويان مبني بر چرايي ترك برنامهي راديويي، گفت: ايشان با ترك برنامه سينما صدا در حقيقت برنامهاي كه قسمت عمده آن در تقدير و گراميداشت آثارشان بود را ترك كردند. اين برنامه كه باحضور دو منتقد سينمايي آقايان گبرلو و باغباني برگزار شد هيچ توهيني و حتي نقد موهمي در برنداشت. متن مكتوب گفتوگوهاي برنامه بههمراه فايل صوتي آن برروي سايت راديو گفتوگو قرار دارد برعكس آنچه ايشان در جمع دانشجويان مطرح كردند برخورد خودشان بسيار تند و به دور از تحمل و طاقت يك كارگردان معتبر بود. او معتقد است: شنوندگان برنامه سينماصدا هنوز يك عذرخواهي از ايشان طلبكارند. سينماصدا با دقت و قدرت به مسير خود ادامه ميدهد و از تمام نقدهايي كه مطرح ميشود استقبال ميكند. خواسته اينكه برنامههاي اخير سينماصدا مورد تاييد مديران رسانه نيز بوده است. حسني در پايان خبر داد: ضمنا بهدليل فضاهاي بهوجود آمده در نقدنويسي، سينماصدا در برنامه اين جمعه به نقدنويسي خواهد پرداخت. | ||
منبع : ایسنا |
چهار فیلم پروانه ساخت گرفتند + اطلاعاتی درباره فیلمهای داریوش مهرجویی و فرزاد موتمن؛ مهرجویی بالاخره برای یک فیلم بلند پس از «سنتوری» پروانه ساخت گرفت شوراي صدور پروانه فيلمسازي 35 ميليمتري در جلسه اخير خود براي چهار پروژه سينمايي پروانه ساخت صادر کرد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، فيلمهاي «بلنديهاي شهر» به تهيهکنندگي و کارگرداني علي قويتن، «پوپک و مش ماشاالله» به تهيهکنندگي منيژه حکمت و کارگرداني فرزاد مؤتمن، «مير نوروزي» به تهيه کنندگي فرامرز فرازمند و کارگرداني داريوش مهرجويي و «پنج سي سي لالايي» به تهيه کنندگي سيد احمد ميرعلايي و کارگرداني حميدرضا سليميان ( کارگردان اول) عناوين پروژههايي است که از اين شورا پروانه ساخت دريافت کردهاند. «داريوش مهرجويي» كه پروانه ساخت فيلمنامه «ميرنوروزي» را دريافت كرده، با ساخت اين فيلم به سينماي كودك و نوجوان باز ميگردد. «فرامرز فرازمند» تهيهكننده فيلم سينمايي «مير نوروزي» جديدترين پروژه داريوش مهرجويي در اين باره گفت: قرار است فيلمنامه «ميرنوروزي» توسط داريوش مهرجويي بازنويسي شود و پس از بازنويسي وارد مرحله توليد شود. وي با اشاره به مضمون اين فيلمنامه گفت: اين فيلمنامه در ژانر كودك و نوجوان قرار دارد و اقتباسي از داستانهاي فولكلور است و پروژهاي است كه تمركز خود را امسال روي آن قرار ميدهيم. فرازمند گفت: تابستان اين پروژه سينمايي به طور جدي وارد مرحله فيلمبرداري ميشود. وي در انتها افزود: هنوز تصميمي راجع به بازيگران فيلم گرفته نشده ولي بزودي اين اتفاق ميافتد. بر اساس اين گزارش، داريوش مهرجويي سالها قبل فيلمهاي سينمايي «شيرك» ( 1366) و «مدرسهاي كه ميرفتيم» (1359) را در ژانر كودك و نوجوان كارگرداني كرد كه از آثار ماندگار اين ژانر در سينماي ايران محسوب ميشوند. از سوی دیگر با دريافت پروانه ساخت فيلم «پوپك و مش ماشاءالله» به كارگرداني «فرزاد مؤتمن» و تهيهكنندگي «منيژه حكمت» اين پروژه سينمايي در خرداد ماه وارد مرحله فيلمبرداري ميشود. «منيژه حكمت» با اعلام اين خبر اظهار داشت: طي مذاكراتي كه صورت گرفته احتمالا «امين حيايي» ،«رضا ناجي»،«مهناز افشار» ،«سروش صحت»،«بهاره رهنما»، در اين پروژه خواهند بود و باقي بازيگران نيز به زودي اعلام ميشود. وي درباره عوامل ديگر اين پروژه گفت: منتظر بازگشت محمود كلاري از آمريكا هستيم تا به زودي زمان كليد خوردن فيلم را اعلام كنيم. حكمت با اشاره به مضمون اين فيلمنامه پوپك و مشتي ماشاءالله گفت: اين فيلمنامه اثري كمدي - اجتماعي است و فكر مي كنم در اين ژانر، يكي از بهترينها باشد. بر اساس اين گزارش فيلمنامه «پوپك و مش ماشاءالله» بر اساس طرحي از محمود آيدين توسط «سروش صحت» به نگارش درآمده است. | ||
منبع : فارس |
تکلیف نمایش فیلم تازه محمدرضا گلزار مشخص شد: عید فطر کارگردان و تهیهکننده فیلم سینمایی "دو خواهر" از اکران عمومی این فیلم با بازی محمدرضا گلزار در عید فطر خبر داد. محمد بانکی درباره اکران این فیلم گفت: برای اکران "دو خواهر" در عید سعید فطر با چند گروه سینمایی مذاکره کردهایم که به زودی به نتیجه میرسیم تا فیلم را در یکی از گروههای اصلی اکران کنیم. ساخت آنونس و طراحی پوستر و بیلبورد شروع شده و خردادماه به پایان میرسد. وی افزود: "دو خواهر" برای اکران عمومی مشکلی نداشته و تاخیر در اکران فیلم به دلیل طولانی شدن مراحل فنی بوده است. پیش از عید دستگاه صداگذاری دالبی دیجیتال را وارد و فیلم را به این شیوه صداگذاری کردیم و این مرحله کمی طولانی شد، اما پروانه نمایش "دو خواهر" بدون حذف و اصلاحیه صادر شد و برای اکران فیلم مشکلی وجود ندارد. این تهیهکننده و کارگردان گفت: با اینکه فیلم قصهای جذاب و بازیگران محبوب و شناختهشده دارد، نمیتوان درباره موفقیت آن در گیشه با قطعیت صحبت کرد. امیدوارم "دو خواهر" در اکران عمومی با خانوادهها و جوانها ارتباط برقرار کند. اما سلیقه تماشاگر ایرانی را نمیتوان پیشبینی کرد و این کار را سخت میکند. محمدرضا گلزار، الناز شاکردوست، نیکی کریمی، حامد کمیلی، بهنوش بختیاری، پوراندخت مهیمن و احمد پورمخبر بازیگران "دو خواهر" هستند و داستان درباره جوانی کلاهبردار است که همزمان با دو خواهر در چهرههای متفاوت ارتباط برقرار میکند. فیلمنامه را حسین مثقالی نوشته و غلامرضا آزادی مدیر فیلمبرداری، علی رشیدی صداگذار و پوریا حیدری آهنگساز فیلم هستند. بانکی بازیگری و تهیهکنندگی "علفهای هرز"، "تهاجم"، "حامی"، "مرد کوچک"، "شاهین طلایی"، "کمینگاه" و... را تجربه کرده است. | ||
منبع : مهر |
زاغه بازيگر «ميليونر زاغهنشين» تخريب شد
مسئولان شهر بمبئي زاغه يكي از بازيگران «ميليونر زاغهنشين» را خراب كردند.
اين اقدام بعدازظهر روز پنجشنبه صورت گرفت و بلافاصله به صورت تيتر اول رسانهاي در هند و بقيه كشورهاي جهان در آمد.
تخريب زاغه «اظهرالدين اسماعيل» 9ساله باعث شد تا او و خانوادهاش مجبور شدند بساط زندگيشان را در داخل خيابان پهن كنند. اسماعيلي در فيلم اسكاري «ميليونر زاغهنشين» و در نقش دوران بچگي سليم كاراكتر اصلي قصه فيلم بازي كرده است.
زاغهاي كه اسماعيل و خانوادهاش در آن زندگي ميكردند بسيار محقر و معمولي بود و در يكي زاغههاي مركز شهر بمئي قرار داشت. اين محل هم مثل بساري از زاغههاي ديگر به صورت غير قانوني ساخته شده بود.
مسئولان شهر ميگويند از نظر قانونيها آنها اجازه تخريب اين زاغه را داشتند اما سازمانهاي اجتماعي طرفدار حقوق كودكان و خانواده ميگويند مسئولين رسمي اجازه انجام چنين اقدامات غيرانساني را ندارند.
آنها ميگويند شهرت بازيگر «ميليونر زاغهنشين» باعث شد خبر تخريب زاغهها در سطح وسيعي پخش شود، اما خيلي وقتها تخريب زاغهها بيصدا صورت ميگيرد و كسي متوجه آن نميشود.
اسماعيل به خبرنگاران گفت: وقتي آنها آمدند من خواب بودم آنها مرا بيدار كردند و حتي يك پليس مرا تهديد كرد. من چهكار ميتوانستم بكنم؟ آنها خانه ما را جلوي چشمانمان خراب كردند، حالا من و خانوادهام مجبوريم داخل خيابان بخوابيم.
خبرنگاران در جريان اطلاع رساني درباره اين رويداد به نكته ظريف و دردناكي اشاره كردهاند. بر روي يكي ازديوارهاي حلبي زاغه اسماعيل كه به روي زمين افتاده بود، پوستر فيلم «ميليونر زاغهنشين» بود كه امضاي «دني بويل» كارگردان آن را بر خود داشت.
بويل اين پوستر را براي اسماعيل امضا كرده بود.
مسئولان دولتي ميگويند اين زاغهها از اين يك بار خراب شده بودند ولي خانوادههاي زاغهنشين دوباره بر روي ويرانههاي زاغههاي قبلي، زاغههاي جديد خود را بنا كردهاند.
بعد از خبر مربوط به فروش يكي از بازيگران كوچك «ميليونر زاغهنشين» به يك شيخ عرب، اين دومين خبر هم مربوط به بازيگران كوچولوي اين فيلم است.
«ميليونر زاغهنشين» امسال موفق به دريافت هشت جايزه اسكار و از جمله بهترين فيلم و كارگردان شد.
منبع : خبرگزاري فارس
افتتاح کن با عینکهای سهبعدی/ فیلم جدید قبادی روی پرده رفت
شصت و دومین جشنواره فیلم کن روز چهارشنبه با اولین نمایش جهانی انیمیشن سینمایی "بالا" تولید استودیو پیکسار آغاز شد و تماشاگران با عینکهای سهبعدی این فیلم را دیدند.
برگزاری فرانسه اعلام کرد بحران اقتصادی در سطح جهان که مدتهاست بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده، روی این دوره جشنواره پرزرق و برق کن نیز تاثیر گذاشته است. با این حال مراسم فرش قرمز افتتاحیه دوره 62 مثل همیشه پرشور و حال بود.
ایزابل هوپر بازیگر فرانسوی و رئیس هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره در مراسم افتتاحیه گفت: فیلمسازان به ما میگویند که چه هستیم و چه خواهیم شد.
هوپر و هشت داور دیگر روز 24 مه (سوم خرداد) از میان 20 فیلم حاضر در بخش مسابقه برنده جایزه نخل طلا را اعلام میکنند. امسال تعدادی از فیلمسازان سرشناس از جمله پدر آلمودوار اسپانیایی، الیا سلیمان فیلمساز فلسطینی، پارک چان - ووک از کره جنوبی و لارس فن تریر دانمارکی در این بخش حضور دارند.
"لعنتیهای بیآبرو" کوئنتین تارانتینو با بازی براد پیت به جرات مطرحترین فیلم بخش مسابقه جشنواره کن 2009 است که برای دریافت جایزه نخل طلایی رقابت میکند. داستان این فیلم در جنگ جهانی دوم روی میدهد و درباره تعدادی سرباز آمریکایی یهودی است که برای کشتن نازیها کنار هم قرار میگیرند.
اما تا پیش از جدی شدن قضیه این دوره جشنواره کن با فیلمی مفرح آغاز شد و برای اولین بار در تاریخ 62 ساله برگزاری جشنواره، این رویداد هنری با نمایش یک کارتون کلید خورد.
تماشاگران حاضر در کاخ جشنواره با عینکهای سهبعدی به تماشای انیمیشن "بالا" به کارگردانی پیت داکتر نشستند که داستان سفر پرماجرای یک بادکنکفروش سالخورده و یک پسربچه تپل هشت ساله به آمریکای جنوبی است.
این پروژه 150 میلیون دلاری که ساخت آن چهار سال طول کشید، در بخش خارج از مسابقه کن نمایش داده شد. انتخاب"بالا" به عنوان فیلم افتتاحیه شصت و دومین جشنواره کن مهر تاییدی بر این مسئله است که آینده به سینمای سهبعدی و دیجیتال تعلق دارد.
فهرست فیلمسازان حاضر در بخش مسابقه شامل تعدادی از نامهای بزرگ و کارگردانهای کمتر شناختهشده از تایوان، نیوزیلند و فیلیپین است. از آنگ لی برنده اسکار تا آلن رنه فرانسوی و نماد سینمای موج نو فرانسه، تعدادی از بزرگترین فیلمسازان دنیا امسال برای دریافت جایزه اصلی جشنواره کن رقابت میکنند.
در میان آنها چهار نفر - تارانتینو، فن تریر، جین کمپیون و کن لوچ - پیش از این نخل طلایی را به خانه بردهاند. رقابت برای کسب این جایزه معتبر از پنجشنبه با نمایش درام Fish Tank به کارگردانی آندرا آرنولد فیلمساز بریتانیایی و "تب بهار" لو یه از چین آغاز شد.
دیروز همچنین بخش نوعی نگاه جشنواره کن با نمایش "کسی از گربههای ایرانی خبر نداره" بهمن قبادی از ایران آغاز شد. فیلم جدید قبادی که بر مبنای فیلمنامهای از خودش ساخته شده یکی از 20 فیلم این بخش است.
حامد بهداد، نگار شقاقی و اشکان کوشانفر در "کسی از گربههای ایرانی خبر نداره" نقشآفرینی میکنند و داستان درباره دختر و پسری جوان است که پس از آزادی از زندان میکوشند یک گروه موسیقی تشکیل بدهند و ...
پائولو سورنتینو کارگردان و فیلمنامهنویس ایتالیایی ریاست هیئت داوران بخش نوعی نگاه را به عهده دارد. او پارسال برای فیلم طنزآمیز "ستاره" برنده جایزه هیئت داوران کن شد.
حضور ستارهها و پرستیژ جشنواره ـ که به گفته برگزارکنندگان آن پس از بازیهای المپیک بزرگترین رویداد رسانهای در سطح جهان است ـ باعث شده بحران اقتصاد جهانی تاثیر کمتری روی این رویداد هنری بگذارد.
با این حال به گفته آگهیدهندهها و دستاندرکاران جشنواره، امسال همه کمربندها را محکم بستهاند و دیگر مثل سالهای قبل از مهمانیهای مجلل و رویدادهای جنبی پرهزینه خبری نیست.
منبع : خبرگزاري مهر
جدایی پیمان قاسمخانی و مهران مدیری ادامه دارد/اطلاعاتی درباره این دو مجموعه تازه؛ خبر ساخت دو سریال: قاسمخانی، معجونی، لولایی و رادش با جوان/ الوند و ژوله با مدیری ديروز در گروه فيلم و سريال شبكه3 سيما يك مجموعه طنز جلوي دوربين رفت. اين مجموعه طنز «سياهچاله» نام دارد و آن را رامبد جوان كارگرداني ميكند. «سياهچاله» كم وبيش حال و هوايي تازه خواهد داشت و پيمان قاسمخاني، نويسنده موفق اين سالهاي طنز، سرپرست نويسندگان اين مجموعه را به عهده خواهد داشت. بجز پيمان قاسمخاني اين مجموعه از نويسندگان ديگري چون محراب قاسمخاني، سروش صحت، عليرضا ناظر فصيحي و فرخ سلطاني نيز بهره خواهد برد. آن گونه كه پيداست، قرار است اين مجموعه در 50 قسمت به صورت هر شب در ايام تابستان از شبكه 3 سيما پخش شود. در اين مجموعه تلويزيوني مانند ديگر مجموعههايي كه با دستمايه طنز ساخته شده باز هم از بازيگران شناخته شده حوزه طنز استفاده خواهد شد. حميد لولايي، حسن معجوني، نصرالله رادش، شقايق دهقان، سحر دولتشاهي، اصغر حيدري، مريم شيرازي و البته خود رامبد جوان، بازيگراني هستند كه در «سياهچاله» به ايفاي نقش خواهند پرداخت. داستان مجموعه سياهچاله كمي نامتعارف به نظر ميرسد: در سياره كوچك آبيرنگي در گوشه پرتي از كهكشان مدتي است موضوعي فكر اعضاي كنفدراسيون راه شيري را به خود مشغول كرده است و آن اين است كه ساكنان سياره زمين بدون ملاحظه مشغول تخريب محيط زيست خود هستند و نادانسته تعادل كهكشان را به هم زدهاند. كنفدراسيون 4 مامور زبده خود را به زمين ميفرستد تا درباره اين موجودات عجيب تحقيق كنند. آنها در قالب يك خانواده در تهران فرود ميآيند و خانه يك كلهپز را اجاره و در آن مستقر ميشوند و اين ابتداي ماجراهاي طنز اين مجموعه است. سياهچاله در لوكيشن اصلي واقع در زعفرانيه جلوي دوربين رفته و محسن چگيني تهيهكنندگي آن را به عهده دارد. در ساخت اين مجموعه، حميد مهيندوست (مدير توليد)، رضا نمازي (مدير تصويربرداري)، عليرضا نوروزيان (صدابردار) ، امين صدرايي (طراح صحنه و لباس)، محراب قاسمخاني (عكاس) و رضا فرساد (جلوههاي ويژه رايانهاي) همكاري ميكنند. خشایار الوند و امیرمهدی ژوله نگارش متن تازهترین مجموعه شبانه مهران مدیری را از هفته آینده شروع میکنند. الوند از نویسندگان مجموعه تازه مدیری به خبرنگار مهر گفت: من، مدیری و ژوله در صحبتهایی که داشتیم به طرحی رسیدیم که قراراست براساس آن مجموعه تازه مدیری شکل بگیرد. کار روی شخصیتها و خط کلی قصهها شروع شده و ازهفته آینده نگارش متن آغاز میشود. وی افزود: موضوعهای مختلف اجتماعی را در این مجموعه مطرح میکنیم. امسال سال اصلاح الگوی مصرف است و مجموعههای مختلفی با درنظرگرفتن این موضوع ساخته میشود، بخشهایی از قصههای این مجموعه هم با این رویکرد نوشته خواهد شد. با توجه به غیبت مهراب و پیمان قاسمخانی، من و ژوله نگارش متن را شروع میکنیم. نویسنده مجموعه "مرد دو هزار چهره" ادامه داد: با توجه به تعداد بالای متن و حجم گسترده کار، احتمالا نویسندگانی به گروه اضافه میشوند.البته باید از دوستانی دعوت به همکاری کنیم که با فضای کارهای مدیری آشنا باشند و بتوانند درشتاب نگارش یک مجموعه روتین با ما همکاری کنند. نام و تعداد قسمتهای این مجموعه هنوز مشخص نشده است. مدیری که نوروز مجموعه "مرد دو هزار چهره" را روی آنتن داشت، کارگردانی مجموعههای "ساعت خوش"، "باغ مظفر"، "نقطهچین"، "پاورچین" و "جایزه بزرگ" را در کارنامه دارد. | ||
منبع : جام جم و مهر |
گزارش
با اين که اولين باری نيست که به جشنواره فيلم کن ميروم دل تو دلم نيست. جشنواره فيلم کن هميشه غير قابل پيشبينی بوده است تا ببينيم امسال برايمان چه در چنته دارد.
هرچند که فيلمهای ايرانی در شصت و يکمين جشنواره حضور چندان پررنگی ندارند، اما "کسی از گربه های ايرانی خبر نداره" جای خالی سينمای ايران را پر کرده است. اميدوارم که بهمن قبادی به کن بيايد تا برای اکران فيلمش حضور داشته باشد. دقيقا نمی دانم که کی فيلم اکران ميشود. چون هنوز برنامه کامل فيلم ها را ندارم. از طرفی خبر واثق دارم که آقای قبادی تا اين ساعت که من برای شما از فراز ابرهای سپيد مينويسم در ايران است.
اما حضور ايرانيها در جشنواره شصت و يکم به" کسی از گربه های ايرانی خبر نداره" ختم نميشود. فيلم «درباره الی» اصغر فرهادی در بخش بازار برای خريداران و پخش کنندگان به نمايش در می آيد. از ديگر ايرانی تباران حاضر در جشنواره ميتوان به آقای داريوش شکف اشاره کرد که با فيلم " هفت خدمتکار" در قسمت بازار حضور دارند. هفت پيشخدمت که هفت سال پيش فيلم برداری شده است آخرين فيلم آنتونی کوئين قبل از مرگش است. اين فيلم، جشنواره کوچک و کم سر و صداتر موناکو را که هم زمان با جشنواره کن برگزار میشود؛ آغاز ميکند.
خيلی دلم ميخواهد اين فيلم را ببينم. بازی آنتونی کويين در فیلمی به کارگردانی یک فیلمساز ايرانی برايم جالب است.
اما خوب که فکر ميکنم، چيزی که جشنواره امسال را برايم هيجان انگيز تر از هر سال دیگر کرده است، حضور کوئنتين تارانتينو است. من هم مثل باقی بر و بچه های این نسل، با تارانتينو خاطره زياد دارم. خيلی هيجان ديدن "لعنتی های بی آبرو" را دارم. يادم می آيد که چه قدر دوست داشتم "قصه های عامه پسند" را روی پرده سينما ببينم. اين اتفاق افتاد و سالها پيش در سينمايی فکسنی در قسمت قديمی شهر کلن، که فيلمهای از هر باغی گلی نشان ميداد، این فيلم را هم بر پرده ديدم. رقص معروف جان تراولتا روی پرده ديدنی بود. اميدوارم که براد پيت يک "لعنتی بی آبرو"ی درست و حسابی باشد و فيلم، فيلم خوبی از آب دربیاید. هر چند شک دارم که خاطره خوش "قصه های عامه پسند" تکرار شود.
اما بشنويد از رايزنی های من با کمپانی يونيورسال برای مصاحبه اختصاصی با تارانتينوی کبیر که هنوز در دست بررسی آقايان روابط عمومی يونيور سال است.
خب،کم کم هواپيما ارتفاعش را کم ميکند و کو های آلپ نمايان شده اند. اما هنوز چشممان به جمال دريای لاجوردی مديترانه روشن نشده است.
شهر کن، شهر کوچکی است که محبوبيتاش بيشتر برای فستيوال فيلم است و حضور سالانه ستاره های سينما در همین جشنواره. اما چيزی که در کن توجه مرا هميشه به خود جلب ميکند، عرب های بسيار ثروتمندی است که با ماشين های لامبورگينی و فراری نمره رياض يا دوبی در کن جولان ميدهند.
دوسال پيش در کن، برای اولين بار در عمرم پنهلوپه کروز را ديدم. او ريزه ميزه و گرم و صميمی بود، لباس سرخ رنگی بر تن داشت و برای اکران فيلم بازگشت " وولور" به کن آمده بود. کروز بسيار جذاب بود و توجه همه را جلب کرده بود. اما جذاب تر از او و کارگردان خوش آوازه اسپانيايی فيلم، پدرو آلمودوبار، خود فيلم بود. اين فيلم را بارها ديدهام و به جرات ميتوانم بگويم که جزو بهترين فيلمهایی است که تا به امروز تماشا کردهام.
پنهلوپه کروز و المودوبار در جشنواره امسال نيز با هم همکاری دارند و با فيلم " آغوشهای شکسته" قرار است که حال و هوای کن را اسپانيايی بکنند.
ارتفاع کمتر و کمتر ميشود. بايد بند و بساط را جمع کنم و صندلی و ميز را به حالت عادی برگردانم و برای فرود آماده شويم. با اين حال هنوز خبری از دريا نيست. از اين بالا از رشته کوههای آلپ برايتان چند عکس می آندازم . امسال قصد دارم که شما را در لحظه لحظه سفرم با خود همراه کنم. اين روزنوشتها قرار نيست فقط سينمايی باشد، شايد هم کمی سياحتی شد. اگر هم قرار بود کمی سياسی شود مينوشتم که روزنامه آلمانی در هواپیما کنار دستم باز است که در آن مصاحبه اي طولانی با محسن رضايی نامزد رياست جمهوری انجام شده است که حال خواندنش را ندارم.
اين آقای بغل دستی من با کنجکاوی به تايپ کردن فارسی من نگاه ميکند و لبخند ميزند و سر حرف را باز ميکند. او هم مقصدش کن است. شغلش خريد فيلم های سينمايی برای شبکه تلويزيونی آلمانی RTL است. تبليغ "درباره الی" را ميکنم که ميگويد بيننده هايشان حال فيلم های جدی را ندارند!
در دانشگاه صنعتی شریف؛ تهمینه میلانی خطاب به دانشجویان: اگر شما هم بیاحترامی کنید میروم تهمينه ميلاني گفت: يكي از حُسنهاي «سوپراستار»، احترامياست كه به مخاطب ميگذارد. چرا كه اين فيلم از پاياني باز برخوردار است. «سوپراستار» روز گذشته ـ 21 ارديبهشت ماه ـ در دانشگاه صنعتي شريف به نمايش درآمد و پس از آن با حضور تهمينه ميلاني (كارگردان فيلم ) و فتانه ملك محمدي، السا فيروزآذر، سارا زماني (بازيگران آن) در زماني كوتاهي مورد نقدو بررسي قرار گرفت. پس از نمايش اين فيلم، تهمينه ميلاني بهحضور پرشور دانشجويان در اين نشست و برنامه اشاره كرد و گفت: اين ميزان استقبال حتي براي خود من هم شوكآور بود. اما متاسفانه دانشگاههاي ما بسيار فقير هستند و بساط نمايش فيلم در آنها نيز به همين شكل است. اين كارگردان در پاسخ به مجري برنامه كه برخي از نقدها را مطرح ميكرد، پاسخ داد: از شما ميخواهم كه دربارهي فيلم و يا هر اثر هنري ديگري به شعور فردي خود اعتنا كنيد، چرا كه در جامعهي ما تلاطمهاي زيادي وجود دارد و ممكن است عدهاي بخواهند برخي از شخصيتها را بشكنند. متاسفانه ما جامعهي سياست زدهاي داريم و اكثر صحبتهاي ما برگرفته از سياست است. ميلاني يادآور شد: خودم به شخصه براي دستيابي به اخبار درست، چندين روزنامه و حتي روزنامههاي خارجي را كنار هم قرار ميدهم تا با تحليل آنها به آنچه درست است، دست پيدا كنم. او ادامه داد: برخي منتقدين مخالف فيلم و گروهي از آنها هم موافق اين فيلم هستند، نكتهاي كه در اين ميان بايد به آن توجه كرد، اين است كه، اين نوع قصهها تاكنون امتحان نشدهاند. به ما ثابت شده است كه فيلم عشقي يا كمدي خوب ميفروشد و واقعا هم اين مساله امتحان شده است. اما اين فيلم نه عشقي و نه كمدي است و به همين دليل موضوع آن بسيار حساس ميشود و فكر ميكنم به همين دليل است كه عدهاي گفتهاند در اين فيلم، كليشهشكني كردهام. به گزارش ايسنا، كارگردان «سوپراستار» در بخشي از اين نشست به پايان باز فيلم اشاره كرد و گفت: يكي از حسنهاي اين فيلم احترامياست كه به مخاطب ميگذارد. چرا كه اين فيلم از پاياني باز برخوردار است. اگر اين فيلم پاياني ديگري داشت و در آن شخصيت اصلي داستان به سرانجام ميرسيد، ممكن بود فروش اين فيلم به ويژه در شهرستانها افزايش چشمگيري داشته باشد. چرا كه از نظر مخاطب شناسي نيز اين مساله ثابت شده است. ميلاني در عين حال گفت: البته اين حرف من به هيچعنوان به معناي بياحترامي به مخاطبان شهرستاني نيست. بلكه تنها ميخواهم بگويم كه دسترسي مردم پايتخت به سينما و تئاتر بيشتر است و همين مساله تا حدي تاثيرگذار است. او ادامه داد: گذاشتن پايان براي اين فيلم بسيار راحت بود، اما من عمدا اينگونه عمل نكردم، چرا كه فكر ميكنم بايد به مرور عادت كنيم. مخاطبان برداشت خود را از فيلم داشته باشند و در اين زمينه آنچه كه عدهاي به عنوان ضعف فيلم معرفي ميكنند، از نظر من نقطهي قوت «سوپراستار» است. تهمينه ميلاني مطرح كرد: بهنظرم نقش «رها» به هيچ عنوان كليشهاي نبوده و اصلا چنين نقشي در فيلمهاي ديگر هم وجود نداشته است. من همواره در تماميفيلمهايم سعي كردهام كه به كليشه شكني بپردازم و از اولين فيلمم تا آخرين آنها روابط خاصي مانند رابطهي معلم و شاگرد خواهر و برادر، دو زن، پدر شوهر و زن و غيره را مدنظر قرار دادهام و بدين تربيت با اين فيلمها تند تند كليشهها را شكستهام. «تسويه حساب» هم به قول جوانان امروزي آخرش است، چرا كه در آن داستان چهار زن روايت ميشود. كارگردان «آتشبس» در بخش ديگري از اين نشست و در پاسخ به سوالي كه علت ترك كردن برنامه راديويي را از او جويا شده بود، عنوان كرد: گاه از بدو ورود به يك مجلس، انسان متوجه برخورد نامناسب صاحب آن ميشود. من هم در راديو متوجه چنين برخوردي شدم و به همين دليل صحنه را ترك كردم تا با طناب آنها به چاه نيافتاده باشم. ميلاني خطاب به دانشجويان گفت: من حاضرم تا شما هر چه قدر دلتان ميخواهد از فيلمم انتقاد كنيد و اصلا براي جوابگويي به اين انتقادات اينجا هستم، اما اگر شما هم بياحترامي كنيد، ميروم. و به طور كل بياحتراميرا به هيچ عنوان نميپذيرم. او همچنين خبر داد: كه از عملكرد آن برنامهي راديويي خاص و آن افراد به رييس سازمان صداوسيما شكايت كردهام و مهندس ضرغامي نيز دستور پيگيري داده است. به گزارش ايسنا، در اين نشست همچنين بازيگران حاضر نيز دربارهي تجربهي همكاري در «سوپراستار» سخن گفتند. گفتني است: اين مراسم كه با يك ساعت و 40 دقيقه تاخير شروع شده بود، بهعلت برگزاري برنامهي انتخاباتي يكي از كانديدهاي رياست جمهوري در همين سالن، زود هم به پايان رسيد. | ||
منبع : ایسنا |
خرین اخبار از 20 هنرمند سینما و تلویزیون؛ از مهرانه مهین ترابی تا پوریا پورسرخ و حسن پورشیرازی بيژن امكانيان بازي خود را، در فيلم «زير آب»، به كارگرداني «سپيده فارسي» به پايان رساند. اين فيلم براساس چند داستان كوتاه، از «بيژن نجدي» نوشته شده است. داستان «زير آب» درباره مردي به نام مرتضي است كه از زندان آزاد مي شود. وي پس از ديدن وضعيت خانواده اش راهي شمال مي شود، تا به كشف حقايق فراموش شده گذشته تاريك خود بپردازد. مسعود رايگان، فريبا كامران، سروش صحت و شبنم مقدمي از ديگر بازيگران اين فيلم هستند. رضا شفيعي جم با فيلم سينمايي «پريا» به كارگرداني «حسين قاسمي جامي»، ميهمان جشنواره فيلم كودك و نوجوان همدان مي شود. داستان اين فيلم درباره نويسنده زني است كه يكي از شخصيت هاي قصه اش، به دنياي واقعي مي آيد. اليزابت اميني، ترلان پروانه و مرتضي ضرابي، از ديگر بازيگران فيلم «پريا» هستند. شيلا خداداد به زودي با فيلم «پاتو زمين نذار»، به كارگرداني «ايرج قادري»، به سينما مي آيد.داستان اين فيلم درباره مردي مرفه است كه گرفتار مشكلاتي شده و اعتبارش را از دست مي دهد.ايرج قادري و مهرانه مهين ترابي، از ديگر بازيگران اين فيلم هستند. انديشه فولادوند بازي خود در فيلم سينمايي «زندگي با چشمان بسته»، به كارگرداني «رسول صدرعاملي» را به نيمه رساند. اين فيلم داستان خواهر و برادري است كه در يك محله قديمي زندگي مي كنند و با اتفاقات گوناگوني، مواجه مي شوند. حامد بهداد، ترانه عليدوستي، پولاد كيميايي، فرهاد قائميان، فرهاد آئيش، پريوش نظريه، الهام پاوه نژاد، آناهيتا افشار و عاطفه رضوي، از ديگر بازيگران «زندگي با چشمان بسته» هستند.انديشه فولادوند كه در فيلم هاي «سنگ، كاغذ، قيچي»، «سربازهاي جمعه» و «ستاره است» ايفاي نقش كرده است، فيلم هاي «ستاره بود» و « ستاره مي شود »را در نوبت اكران دارد. بابك حميديان بازي در فيلم «دوربين فيلم برداري»، به كارگرداني «سيامك كاشف آذر» را به پايان رساند.اين فيلم، براساس يكي از داستان هاي هوشنگ مرادي كرماني ساخته شده است. اين فيلم داستان دختربچه اي را روايت مي كند كه از خانه شان، براي فيلم برداري يك فيلم سينمايي استفاده مي شود. آرميتا مرادي، مهران احمدي و عزيز مالكي، از ديگر بازيگران «دوربين فيلم برداري» هستند. پانته آ بهرام با فيلم سينمايي «تهران تهران»، به كارگرداني «داريوش مهرجويي»، ميهمان جشنواره فجر امسال مي شود. اين فيلم كه هم اكنون مرحله تدوين را پشت سر مي گذارد، درباره جاذبه هاي گردشگري شهر تهران است. قربان نجفي، علي عابديني، نيكي نصيريان، مهتاج نجومي، فريده سپاه منصور، پرويز نوري، ثريا نوري و فاطمه فردين، از ديگر بازيگران «تهران تهران» هستند. اين فيلم يك اپيزود از فيلم «تهران در جست وجوي زيبايي» است كه «سيم آخر» به كارگرداني مهدي كرم پور و «تهران از ماوراء» به كارگرداني سيف ا... داد از ديگر اپيزودهاي اين فيلم مي باشد. الناز شاكردوست بازي خود را در فيلم «شير و عسل»، به كارگرداني «آرش معيريان» منتفي دانست. وي دليل انصراف خود را از بازي در اين فيلم، تاخير در آغاز فيلم برداري اين اثر ذكر كرد. وي هم اكنون مشغول بازي در فيلم «فاصله»، به كارگرداني «كامران قدكچيان» است. پوريا پورسرخ، علي صادقي و مهران غفوريان از جمله بازيگران «شير و عسل» هستند. پوريا پورسرخ پاييز امسال با فيلم «آناهيتا»، جديدترين ساخته «عزيزا... حميدنژاد»، ميهمان سينماهاي كشور مي شود. نقش هاي اصلي اين فيلم را ميترا حجار و شهاب حسيني، ايفا مي كنند. حميدنژاد فيلم نامه «آناهيتا» را، براساس بخشي از تحقيقات علمي «ايموتو» -دانشمند ژاپني- نوشته است. نرگس محمدي و محمدرضا داودنژاد از ديگر بازيگران فيلم «آناهيتا» هستند كه مضموني علمي دارد. لاله اسكندري بازي خود در فيلم سينمايي «خانواده ارنست»، به كارگرداني «محسن دامادي» را، به نيمه رساند. اين فيلم كه مضموني اجتماعي- تخيلي دارد، در تهران و اصفهان فيلم برداري مي شود. امين زندگاني، مرضيه خوش تراش، پوراندخت مهيمن، مهدي تهراني، جهان بخش سلطاني و جمشيد مشايخي، از ديگر بازيگران «خانواده ارنست» هستند. سارا خوئيني ها در فيلم «يك بازي ساده» به كارگرداني «سيدمهدي برقعي»، به ايفاي نقش خواهد پرداخت. اين فيلم داستان زوج جواني به نام هاي «پونه» و «فرهاد» است كه پس از پانزده سال زندگي مشترك، حدود دو سال است كه از يكديگر جدا شده اند. امير جعفري نيز در اين فيلم حضور دارد. حسين ياري در مجموعه تلويزيوني «هوش سياه» به كارگرداني «مسعود آب پرور»، به ايفاي نقش خواهد پرداخت. اين مجموعه سيزده قسمتي جرائم الكترونيكي را به تصوير مي كشد. در اين مجموعه كه براي پخش از شبكه سوم سيما ساخته مي شود، كمند اميرسليماني، سپيده گلچين، بهزاد خداويسي، رضا توكلي، صدرالدين حجازي، داريوش اسدزاده، كيانوش گرامي و سپند اميرسليماني، حضور دارند. حسين ياري كه سال گذشته فيلم «اقليما» به كارگرداني محمد مهدي عسگر پور و «كتوني سفيد» ابراهيم معيري را بر پرده سينما داشت، هم اكنون مجموعه تلويزيوني «گيلعاد» را، در حال پخش از سيما دارد. حسن پورشيرازي تابستان امسال با فيلم «تاكسي نارنجي» به كارگرداني «ابراهيم وحيد زاده»، بر پرده سينما مي آيد. مضمون اين فيلم درباره زني جوان با دو فرزند خردسال، دو مرد با خصوصيات متفاوت و خواسته هاي مشابه، يك مامور پليس و يك پيرزن پرحرف و سمج است كه در جزيره كيش، ماجراهايي را رقم مي زنند. آزيتا حاجيان، ماهايا پطروسيان، علي دهكردي، سيروس ابراهيم زاده، محمدرضا هدايتي و محمود بنفشه خواه، از ديگر نقش آفرينان «تاكسي نارنجي» هستند. وحيدزاده ساخت فيلم هايي چون شام عروسي، معادله، عشق فيلم، مجسمه و تحفه ها را در كارنامه خود به ثبت رسانده است. سعيد سهيلي جديدترين فيلم خود را با عنوان «ازدواج در وقت اضافه»، خردادماه در تهران جلوي دوربين مي برد. اين فيلم براساس فيلم نامه اي كه وي مشتركا با «بهمن زرين پور» نوشته است، كليد مي خورد. سهيلي قصد دارد از حضور بازيگران فيلم پيشين خود -چارچنگولي- در اين فيلم نيز بهره ببرد. «ازدواج در وقت اضافه»، فضا و موضوع خاص و متفاوتي دارد و در گونه سينماي كمدي ساخته مي شود. زيبا بروفه بازي خود در فيلم تلويزيوني «سكو» به كارگرداني «آرش قادري» را به پايان رساند. داستان اين فيلم درباره يك مناقصه طراحي و ساخت سكوي نفت و رقابت يك مهندس ايراني با چند شركت معتبر بين المللي است. تيرداد كيايي، بهمن دان، ميرطاهر مظلومي، صديقه كيانفر و سيروس طهوري نژاد، از ديگر بازيگران فيلم «سكو» مي باشند. آتيلا پسياني مشغول بازي در فيلم سينمايي «سفر مرگ»، به كارگرداني «حسن آقاكريمي» مي باشد. اين فيلم كه مضموني اجتماعي دارد، سفر يك خانواده را به شمال كشور روايت مي كند كه در طول سفر، اتفاقات و ماجراهايي آن ها را درگير خود مي سازد. قرار است «كيانوش عياري» تدوين اين فيلم را انجام دهد. پرويز پورحسيني، مهرداد صديقيان، مهران رجبي، مهري سادات آل آقا و كيانوش گرامي، از ديگر بازيگران فيلم «سفر مرگ» مي باشند. مهناز افشار خرداد ماه با فيلم سينمايي «نويسنده» به كارگرداني «نادر طريقت»، ميهمان سينماهاي كشور مي شود. «نويسنده» يك درام روانشناسانه است و داستان زني را روايت مي كند كه در زندگي خصوصي، با مسائلي مواجه مي شود. پژمان بازغي، شبنم قلي خاني، شمسي فضل اللهي و لادن طباطبايي از ديگر بازيگران «نويسنده» هستند. مهناز افشار كه سال گذشته فيلم «انعكاس» را بر پرده سينماها داشت، فيلم «امشب شب مهتابه» به كارگرداني محمدهادي كريمي را در نوبت اكران دارد. مهرانه مهين ترابي بازي خود در مجموعه تلويزيوني «پرانتزباز» به كارگرداني «كيومرث پوراحمد» را به نيمه رساند. تاكنون ٦اپيزود از اين سريال، به طور كامل فيلم برداري شده و فيلم برداري ٢٠ قسمت باقي مانده، تا مرداد ماه به طول مي انجامد. اين مجموعه تلويزيوني داستان مسافراني را به تصوير مي كشد كه از فرودگاه براي اقامت، به هتل هاي مختلفي مي روند و ماجراهاي گوناگوني براي آن ها رخ مي دهد. اكبر عبدي، مجيد سعيدي، ابراهيم آبادي، معصومه ميرحسيني، طناز طباطبايي، رزيتا حفيظ و مالك سراج، از ديگر بازيگران «پرانتزباز» هستند. داوود رشيدي كه قرار بود نمايش «منهاي دو» را خردادماه در سالن اصلي مجموعه تئاترشهر به روي صحنه ببرد، از اجراي اين نمايش در مرداد ماه خبر داد. «منهاي دو» فضايي طنزآميز دارد و داستان آن درباره دو مرد مسن است. آن ها با خبر مي شوند دو يا سه هفته ديگر بيشتر زنده نيستند. اين دو در فرصت باقي مانده با اتفاقاتي جديد مواجه مي شوند. هنوز بازيگران نمايش «منهاي دو» از سوي «داوود رشيدي» انتخاب نشده اند. آزيتا حاجيان به زودي در فيلم تلويزيوني «موش و گربه» به كارگرداني «حسن لفافيان» و تهيه كنندگي «سيداحمد پايداري»، به ايفاي نقش مي پردازد. فيلم نامه اين فيلم را كه مضموني خانوادگي و طنز دارد، «فرانك حيدريان» نوشته است. اميرمحمد زند، مرجان شكوفكي و انوشيروان ارجمند، از جمله بازيگران فيلم تلويزيوني «موش و گربه» هستند كه قرار است فيلم برداري آن، در تهران و شمال انجام شود. |
منبع : خراسان |
تريبون آزاد
به زودي نقد و معرفي كاملي از سريال 24 خواهيم داشت.
هركس مطلبي داره واسم بفرسته تا ازش استفاده كنم.
ممنون مي شم.
جدول فروش فيلم ها
جدول فروش كل فيلم ها
فروش کل (ميليون تومان) | روز نمايش | هفته نمايش | افتتاحيه (ميليون تومان) | تاريخ اکران | نام کارگردان | نام فيلم | |
3402 | 52 | 8 | 218 | اول فروردين | مسعود ده نمكي | اخراجي ها 2 | 1 |
725 | 52 | 8 | 33 | اول فروردين | تهمينه ميلاني | سوپراستار | 2 |
304 | 53 | 8 | 09.5 | اول فروردين | بهرام بيضايي | وقتي همه خوابيم | 3 |
250 | 52 | 8 | 11.4 | 29 اسفند 1387 | عبدالرضا کاهانی | بیست | 4 |
41.1 | 11 | 2 | 11.7 | 9 ارديبهشت | سيدرضا خطيبي | حريم | 5 |
4.8 | 18 | 3 | 01.0 | 2 ارديبهشت | محمدرضا عرب | آخرين ملكه زمين | 6 |
1 | 1 | 1 | 1 | 23 اردیبهشت | ايرج قادري | پاتو زمين نذار | 7 |
4,727.90 | مجموع فروش سینماها در سال 1388 (ميليون تومان) | ||||||
7 | تعداد فیلم های اکران شده در سال 1388 | ||||||
675.41 | میانگین فروش هر فیلم در سال 1388 (ميليون تومان) |
جدول فروش فيلم هاي روي پرده
فروش کل (ميليون تومان) | روز نمايش | هفته نمايش | تاريخ اکران | ارزشگذاري | نام کارگردان | نام فيلم | |
3402 | 52 | 8 | اول فروردين | مسعود ده نمكي | اخراجي ها 2 | 1 | |
725 | 52 | 8 | اول فروردين | تهمينه ميلاني | سوپراستار | 2 | |
304 | 53 | 8 | اول فروردين | بهرام بيضايي | وقتي همه خوابيم | 3 | |
250 | 52 | 8 | 29 اسفند 1387 | عبدالرضا کاهانی | بیست | 4 | |
41.1 | 11 | 2 | 9 ارديبهشت | سيدرضا خطيبي | حريم | 5 | |
4.8 | 18 | 3 | 2 ارديبهشت | محمدرضا عرب | آخرين ملكه زمين | 6 |
چهره هفته
نام : داستین لی هافمن
تولد : 8 آگوست 1937
محل تولد : لس آنجلس آمریکا
خانواده : پدرش یک یهودی روسی الاصل بودکه علاوه بر طراحی مبلمان به عنوان خیاط در کمپانی کلمبیا کار می کردو مادرش یک هنرپیشه آماتور تئاتر بود.
وقتی در اواخر دهه 60 وارد سینما شد کمتر کسی فکر می کرد که او با این جثه نحیف و دماغ دراز ممکن است بتواند به یکی از بازیگران صاحب سبک سینمای آمریکا تبدیل شود. راه رفتن او در آن اوایل به دوره گردهای ویلانی می مانست که جز حماقت چیزی را منتقل نمی کرد. خودش می گوید که آن موقع با جین هاکمن (بازیگر فیلم ارتباط فرانسوی) و رابرت دووال (بازیگر فیلم پدرخوانده و کارگردان کنونی) تصمیم گرفتیم تحت هرشرایطی به حرفه مان ادامه بدهیم، حتی اگر از استودیوها بیرونمان بیندازند. زمانی که او وارد سینما شد، کلینت ایستوود با وسترن های اسپاگتی غوغا می کرد، رابرت دنیرو و آل پاچینو هر یک با نقش های بزرگی که ایفا کردند، استعداد فوق العاده خود را به رخ کشیدند و هافمن تازه فهمید که شاید در حساس ترین موقعیت تاریخی وارد سینما شده. در دوره ورود او، ستاره های قدیمی افول کرده بودند و این خود زمینه ای بود برای ورود جوانان پرورش یافته در مکاتب بازیگری.
داستین هافمن هرگز شمایل یک قهرمان هالیوودی را نداشته است. قد کوتاه او و تند تند حرف زدن و بالا و پایین پریدنش هیچ ربطی به وقار و آقامنشی بازیگران طلایی سینمای آمریکا ندارد؛ اما ظاهرا شرایط تغییر یافته بود و دیگر کسی برای بازیگران جا سنگین و پرفیس و افاده، حتی تره هم خرد نمی کرد و شاید به دلیل همین تغییر دوران بود که وارن بیتی و رایان اونیل هیچ وقت تبدیل به بازیگر درجه یکی نشدند و نتوانستند فیلم های موفق خود را تکرار کنند. در عوض هافمن هر نقشی را بازی کرد. از یانکی عجیب و غریب «بزرگمرد کوچک» گرفته تا شخصیت زن نمای «توتسی»، از جوان آسمون جل «کابوی نیمه شب» گرفته تا مرد درآستانه فروپاشی «کریمر علیه کریمر»، از دونده به انتها رسیده «ماراتن من» گرفته تا جوان سرگشته «فارغ التحصیل» و بعد «تمام مردان رئیس جمهور»، «شهر دیوانه» و... یک بار در اظهار نظری با مزه گفت که فقط فیلم های جیمز باندی را در کارنامه اش کم دارد که اتفاقا باید گفت هیات ظاهری اش بسیار برازنده این کارمند سرویس جاسوسی انگلستان هم هست! تصور کنید داستین هافمن با آن هیبت و ظاهر معصومانه بخواهد وارد تشکیلات امنیتی چین شود.
او تا کنون هفت بار کاندیدای دریافت اسکار شده و دوبار این جایزه را به خاطر «کریمر علیه کریمر» و «مرد بارانی» تصاحب کرد. اوج دوران حرفه ای داستین هافمن به دهه 70 برمی گردد که در این سال ها به همراه دنیرو و پاچینو نسل تازه ای بودند که قرار بود آینده را تسخیر کنند. هافمن در فیلم ستایش شده «بزرگمرد کوچک» به کارگردانی آرتورپن، نمایش تحسین برانگیزی داشت. این وسترن نامتعارف نگاه بسیار متفاوتی به تمدن آمریکایی داشت و خیلی ها این کار آرتورپن را در کنار وسترن های اسپاگتی سرجئو لئونه، جزو آخرین آثار برتر این ژانر خاطره انگیز به حساب می آورند. جثه کوچک هافمن برازنده یک قهرمان ششلول بند نبود، قهرمانی که در طول سال ها با نقش آفرینی های جان وین شکلی اسطوره ای به خود گرفته بود. بر عکس در دوران افول این سینما، دیگر نمی شد با مهارت های فردی یک خود خواه بد دهن، تماشاگران را جذب کرد و دیگر کسی تمایلی به تکرار شمایل جیمز استوارت و گریگوری پک و جان وین نداشت.
همچنین فیلم «کابوی نیمه شب» مرثیه ای بود برای فیلم های خیابانی که از الگوی داستانی «رابطه دو دوست» پیروی می کرد. بازی های درخشان جان وویت و داستین هافمن در این فیلم تاثیر گذار جان شله زینگر، شیوه تازه ای از بازیگری را به جهان سینما معرفی کرد. بازی هایی که از عادت های روزمره مردم سرچشمه می گرفت و در ارتباط با زندگی آنها معنا می شد.
با این همه داستین هافمن پس از دریافت دومین اسکارش، تقریبا به محاق رفت. در سال های دهه نود که شاهد اوج گیری دوباره هم نسلان او هستیم او نقش آنچنان چالش برانگیزی نیافت تا خودش را احیا کند. فیلم «شهر دیوانه» ساخته کوستا گاوراس تا حدودی بار دیگر نام او را بر سر زبان ها انداخت؛ اما نقشی بنیادی برای بازیگری که دو بار جایزه اسکار گرفته نبود.
هافمن 68 ساله از این سال ها با شیفتگی و احترام یاد می کند. او معتقد است تجربیات زندگی به شناختش از بازیگری کمک فراوانی کرده است. در یکی از فیلم های اخیرش با نام «راه مهتاب» با بازیگران نسبتا جوانی همکاری داشت. جیک گیلنهال بازیگر نقش جونست معتقد است که هافمن چنان انرژی ای به او داده بود که احساس می کرد واقعا این نقش را بارها در زندگی اش تجربه کرده. این بازیگر اعتراف می کند که در روزهای اولیه فیلمبرداری از بابت بازی در کنار هافمن دچار تشویقش فراوانی بوده؛ اما بعد رابطه شان آنقدر صمیمی شده بود که پیش از شروع فیلمبرداری سر به سر هم می گذاشتند.
داستین هافمن تا پیش از «راه مهتاب» سه سال از سینما دور بود. او دلیل این کار را استراحت و دوری از مناسباتی می داند که با آنها بیگانه است. او نسبت به نحوه تولید فیلم ها و بازاریابی شان در هالیوود بشدت معترض است و هنوز معتقد است که دلیل اصلی مشکلات سینما، وجود همین دلال بازی های احمقانه است. او با تاکید بر این که روی آوردن سازندگان سینمای هالیوود به تصاویر جلوه گرانه و فیلم های پرفروش، این آثار را از معنا و محتوا تهی کرده، ترجیح می دهد وقتی قادر نیست جلوی این جریان سهمگین را بگیرد، خودش را حذف کند. او با همسرش در این خصوص مشورت کرد و به این نتیجه رسید که باید مدتی از سینما دور بماند. به همین خاطر سه سال در هیچ فیلمی بازی نکرد و سرانجام بازی در «راه مهتاب» را پذیرفت که خیلی ها معتقدند شباهت های بسیاری به فیلم «فارغ التحصیل» ساخته مایک نیکولز دارد.
هافمن در سال های اخیر همیشه بازی متعادلی داشته، نه خوب خوب و نه بد بد. در این سن و سال بیش از هر چیز به نقشی چالش برانگیز می اندیشد که پایان خوشی باشد بر چهل سال حضورش به عنوان بازیگر. با این حال هنوز در صدد تجربه های تازه است. او از جانی دپ جوان به عنوان یکی از برترین های سینمای دنیا یاد می کند و امیدوار است تا تجربه مشترکی با هم داشته باشند، از سوی دیگر همیشه دوست داشته تا نقشی در تجربه های بلند پروازانه سینماگران هندی داشته باشد. مثلا بازی اش در «مرگ یک دستفروش» به کارگردانی فولکر اشلوندروف بسیار مورد توجه قرار گرفت. او خودش در سال 1985 این فیلم را تهیه و در آن بازی کرد.
سوزان ساراندون بازیگر فیلم «راه مهتاب» نمی تواند خوشحالی خودش را از بازی کردن در کنار داستین هافمن پنهان کند. او درباره همکاری اش گفته که نقش های ما به دلیل پویایی شان به هم نزدیک بودند. من و او در این فیلم نقش آدم هایی را بازی می کنیم که بیش از هر چیز خانواده برایشان اهمیت دارد و همین مسئله باعث پیوند ماست.
در فیلم «سگ را بجنبان» یک بار دیگر شاهد قدرت نمایی این بازیگر کهنه کار بودیم. او با تسلط فوق العاده اش نقش مشاور سیاسی این فیلم را به خوبی ایفا کرد. برای او که در حال حاضر 6 فرزند دارد، هر فیلمی به منزله فرصتی است تا تجربیاتش را در اختیار جوانان بگذارد. یکی دیگر از توافقات او با همسرش لیزا، این بود که تا سر حد امکان از پذیرفتن نقش های نه چندان معتبر و مستحکم خودداری کند و انرژی خود را برای بازی در پروژه ای مناسب حفظ کند. او به همین دلیل از همسرش تشکر می کند که همواره در شرایط سخت به یاریش شتافته. او در ادامه صحبت هایش می گوید که در زندگی خصوصی اش هرگز نتوانسته با وقایع هولناک رخ داده به سرعت کنار بیاید. «دوست دارم به هر طریقی که شده از وقوع اتفاقات ناگوار جلوگیری کنم. در این سن و سال دیگر مایل نیستم با اندوه زندگی کنم؛ اما مشکلات را به عنوان بخشی از زندگی ام پذیرفته ام.»
داستین هافمن از بیلی کرداپ و لیلی سوبیسکی به عنوان استعدادهای آینده سینما یاد می کند. در ادامه از شرایط نه چندان مساعد سینمای امروز به عنوان مانعی برای رشد استعدادها و خلاقیت های بازیگران یاد می کند: «ما در جوانی تصمیم داشتیم تا با یک شرکت تئاتری کوچک قرار داد خونی امضاء کنیم و تا ابد برای آن ها روی صحنه برویم. ما این طور شروع کردیم و اکنون با وجود همه این جوایزی که دریافت کرده ام و با این که در این دوران سالخوردگی دیگر انرژی جوانی ام را ندارم؛ اما هنوز شور و شوق تجربه کردن در این حرفه را دارم و به نقش های پیشنهادی فکر می کنم. تا زمانی که این احساس در من هست با تلاش تمام ادامه می دهم و مطمئن باشید روزی که این احساس دیگر وجود نداشته باشد، داستین هافمن وجود نخواهد داشت.
جایزه اسکار
1:نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر به خاطر بازی در" فارغ التحصیل" در سال 1967
2: نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر به خاطر بازی در" کابوی نیمه شب" در سال 1969
3:نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر به خاطر بازی در" Lenny" در سال 1974
4:نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر به خاطر بازی در" توتسی" در سال 1982
5: برنده اسکار بهترین بازیگر مرد به خاطر بازی در" کرامر علیه کرامر" در سال 1979
6: برنده اسکار بهترین بازیگر مرد به خاطر بازی در" Rain Man" در سال 1988
گالري عكس
اين ايميل را براي دوستانتان نيز ارسال کنيد.....
آموزش گام به گام ثبت نام و فعالیت در بزرگترین گروه فارسی زبان یاهو ( ایرنین مدرن )
اگر اين ايميل را از طرف دوستانتان دريافت کردهايد، ميتوانيد با عضويت در گروه ایرنین مدرن هر روزايميلهاي ما را با موضوعات متنوع دريافت کنيد..
براي عضويت رايگان در گروه ایرانین مدرن، اينجا رو کليک کنيد..
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر